چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
«تیتر ۲۰» گزارش می‌دهد: 
انتشار اخباری مبنی بر فساد مالی تیم فوتبال مس رفسنجان می‌تواند تصویر ورود شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی به حوزه‌های ورزشی و سرمایه گذاری آن‌ها در باشگاه‌های فوتبالی را مخدوش کند.  
کد خبر: ۶۹۷۴۳

تیتر20- رقابت بین شرکت های معدنی و صنایع معدنی برای تصاحب تیم های فوتبالی در سال های اخیر رو به افزایش رفته است. درواقع بخشی از این موضوع که در حیطه فعالیت های مسئولیت اجتماعی قرار می گیرد، به رقابت و سرمایه گذاری شرکت ها تبدیل شده است. 


گاهی سرمایه بسیاری از سوی شرکت های معدنی و صنایع که عمدتا امروز حضور قابل توجه فولاد ها و شرکت مس در فوتبال کشور را می توان مشاهده کرد، باعث شده از جیب سهامداران سرمایه گذاری ای در باشگاه ها انجام شود که چندان موثر نباشد.

 
البته در این بین برخی از شرکت ها تلاش کرده اند تا در این سرمایه گذاری به سراغ شناسایی استعدادهای ناشناخته شهرستان ها رفته اند تا گامی در راستای فعالیت های مسئولیت اجتماعی باشد. 


درواقع امروز سرمایه گذاری شرکت های فولادی و مسی در تیم های فوتبال و در اختیار گرفتن یک تیم اختصاصی به رقابتی داغ تبدیل شده که باید صنایع معدنی را یک پای ثابت ورزش فوتبال دانست. 


اما چندی پیش خبر از پرونده فسادی بزرگ در باشگاه مس رفسنجان خبرساز شد. پرونده ای که ابعاد بسیاری داشت و با جنجال خبری همراه شد. این حواشی از اختلاف بودجه تا هدایایی به مسئولان فوتبال را شامل می شد که نیازمند بودجه های بسیاری بود. 


اما سوال این است که آیا نظارتی بر سرمایه گذاری شرکت ها در تیم های فوتبالی انجام نمی شود؟ بی شک بخشی از درآمدهای شرکتی همچون شرکت ملی مس با سهامدارانی عام راهی باشگاه های ورزشی می شود که حالا گزارش ها نشان می دهد  فساد های مالی متفاوتی در آن رخ داده است. 


از سویی دیگر وقوع چنین حوادثی حاکی از آن است که هیچ نظارتی بر سرمایه گذاری شرکت ها در حوزه های ورزشی نیست و ممکن است ورودی های مالی وارد مسیر های دیگری شود. 


اما از بعدی دیگر چنین اتفاقی می تواند چهره صنعت را به عنوان سرمایه گذار باشگاه های ورزشی مخدوش کند. مجموعه های صنعتی بزرگ به واسطه قدرت مالی ای که در اختیار دارند می توانند با پرداخت ارقامی حتی نتایج بازی ها را هم تغییر دهند. 


درواقع رانتی که در این میان به واسطه فعالیت های اقتصادی شکل می گیرد می تواند جامعه و علاقه مندان به ورزش را ناامید کرده و حتی افرادی را که در این استان ها در تلاش برای ورود به تیم های ورزشی بودن  را ناامید کند. 


در این بین موضوع مهم دیگری که باید از سوی شرکت های معدنی و صنایع معدنی از جمله شرکت ملی مس مشخص شود، شفاف سازی بودجه هایی است که در حوزه مسئولیت های اجتماعی صرف می شود. زمانی که این ارقام در مجامع سالانه به ثبت می رسد باید مشخص شود که در چه مسیری و صرف چه مواردی می شود. 


اما مهمترین موضوعی که می تواند به آن انتقاد کرد، موضع گیری مدیران شرکت مس نسبت به اتفاقی است که رسانه ایی شده است. رفتار منفعل مدیران مسی باعث شده تا این موضوع و فساد اقتصادی رخ داده شفاف نشود. در حالی که انتظار بر آن بود تا دستور برخورد و پیگیری این موضوع از سوی مدیران ارشد این شرکت داده شود. درواقع سکوت مدیران نشان می دهد که تمایلی به شفاف سازی موضوعی که حق سهامداران است را نداشته و چندان اهمیتی برای آن قائل نشده اند.

ارسال نظرات
موضوعات روز